Znate li prava kao potrošač?

UŽICE – U vreme kada nismo sigurni da roba koju kupimo nosi i kvalitet sa sobom, nužno je znati prava u slučaju reklamacije. Znanje i informisanost podižu stepen zaštite, a i sam trgovac će najčešće odgovoriti na pritužbu kada iz nastupa potrošača primeti da on poznaje propise i svoja prava.

Tijana je pre mesec dana kupila jaknu sa koje je ubrzo počela da spada boja. Kada ju je reklamirala, iz butika su joj je vratili, kako kažu, opranu u veš mašini, a o drugim opcijama se nije raspravljalo. Tijana se obratila  Udruženju potrošača.

„Oni su mi lepo objasnili da je najbolje da se vratim i tražim reklamacioni list. Kako sam se vratila u butik onako spremno, vlasnica mi je istog trenutka vratila novac i uopšte više nije raspravljala, tako da je ta situacija vrlo brzo rešena“, priča Tijana.

Da li ste znali da dve godine imate prava na reklamaciju robe iako nemate garanciju, 14 dana da se predomislite ukoliko ste proizvod naručili preko interneta, da je osam dana rok u kome prodavac mora da odgovori na reklamciju, 15 dna rok za rešavanje dok je mesec dana rok u kome je prodavac dužan da vam isporuči robu.

Kupci se najčešće žale na odeću i na mobilne telefone, nešto manje su problematični nameštaj i bela tehnika. Kada su u pitanju usluge problematični su visoki računi za struju, telefon vodu… Roba se može reklamirati na osnovu računa ili slipa i može se dobiti nov proizvod ili pristati da se otkloni oštećenje.

„Jedan od velikih problema sa kojima se potrošači suočavaju što trgovci reklamiranu robu šalju ovlašćenim stručnim orgaizacijama koje u 90 odsto slučajeva donose odluke da su prigovori neopravdani“, tvrdi  Milan Nikolić iz Udruženje potrošača Užice.Međutim, prema saznanjima Udruženja potrošača nepravdana su u većini slučajeva njihova obrazloženja i reč je o lošem kvalitetu proizvoda.

Na odluke trgovca o podnetoj reklamaciji potrošač po Zakonu nema pravo na žalbu organu u drugom stepenu, već samo udruženjima potrošača. Spor se može rešiti vansudski, a ukoliko dođe do tužbe udruženja nude pravnu pomoć. Iako se za potrošačke sporove vrednosti do pola miliona dinara ne plaćasudska taksa, retko ko se i usudi na spor, jer traje dugo,  preskup je i potrošač u odnosu na trgovca nije ni pravno ni u ekonomski u situaciji da bi ostvario svoja prava.

You may also like...