Sušna sezona za borovnicu
SRBIJA-Berba borovnica i malina je u završnoj fazi, a uprkos visokoj ceni, proizvođači su bili suočeni sa sušom i gradom. Stručnjaci kažu da je ove godine rodilo samo 40 odsto zasada, a elementarne nepogode desetkovale su prinos i za narednu godinu, dok su prethodnih godina proizvođači proširivali svoje zasade.
„Proizvodnja borovnica u Srbiji poslednjih godina uveliko se povećala i sada se obavlja na površino od oko 2.500 ha“, kaže Julka Toskić iz preduzeća Agro Brand.
Objašnjava i da nova generacija proizvođača borovnica u Srbiji koristi najsavremeniju tehnologiju, pa je to donelo do poboljšanje u većim prinosima, sortiranju, pakovanju.

Kako mladi voćnjaci sazrevaju i dostižu pun kapacitet, izvoz svežih borovnica iz Srbije rapidno raste. Širom zemlje nalaze se nove savremene hladnjače i distributivni centri.
Sezona je dobro počela za proizvođače borovnica, jer se u Srbiji borovnica bere najmanje dve nedelje ranije od mnogih konkurenata, kaže Toskić. Samo u junu je skoro 1.700 tona borovnice izvezeno na desetak izvoznih tržišta, uključujući Holandiju, Nemačku, Veliku Britaniju i Rusiju.
„Ne samo da smo povećali zasade borovnica, već smo povećali i saradnju sa individualnim proizvođačima“, kaže Ana Bošnjak, generalna direktorka Agro Bel Sistem.
Iako sezona još uvek traje, Agro Bel Sistem već pregovara sa kupcima iz Skandinavije u vezi sezone 2022. godine.
„Povećali smo količinu i vrstu ambalaže u koju izvozimo borovnice“, kaže Bošnjak, „a do sledeće sezone ćemo takođe povećati sadašnje skladište i kapacitete za sortiranje borovnica.“
Direktorka firme Srbovoće, Slađana Vuković, kaže da je njihova kompanija ove godine izvezla 150 tona borovnice, što je tri puta više nego prošle sezone.

„Naša ukupna proizvodnja izvezena je na tržište Velike Britanije i već imamo veliki broj zainteresovanih kupaca iz te zemlje za sledeću sezonu. Sledeće godine pripremamo i mala pakovanja borovnica u skladu sa zahtevima kupaca“, napominje Vuković.
Goran Stajić, iz firme Berri 4 U kaže da borovnice osim Nemačke, Holandije i Rusije izvoze i u Dubai.
„Posebnu pažnju posvećujemo modernizaciji i primeni naprednih tehnologija. Kvalitet i očuvanje svežine i nutritivne vrednosti proizvoda su nam na prvom mestu“, objašnjava Stajić.
Nova ekonomija