Seničić: U vanrednim situacijama agencije nisu u obavezi da obezbede smeštaj ni povratak putnika
Iz delova Grčke zahvaćenih velikim požarima beže i stanovnici i turisti. Među turistima, kojima je vatrena stihija prekinula letovanje su i oni iz Srbije. Osiguranja ne pokrivaju vanredne situacije, a agencije zakonski nisu u obavezi da obezbede ni smeštaj ni povratak putnika, kaže za RTS direktor Jute Aleksandar Seničić.
Sa Rodosa se vratilo 13 naših turista koji su evakuisani sa jugoistočnog dela ostrva, inače još uvek preko 1.000 naših turista boravi na Rodosu, tako će biti i u budućnosti.
„Danas idu redovno čarteri, redovno se vraćaju grupe i sa ostrva i sa drugih mesta u Grčkoj kako je to planirano. Dakle, situacija je manje više pod kontrolom, jugoistočni deo obale Rodosa je i dalje u opasnosti, mi tamo više nemamo, niti ćemo prodavati aranžmane za taj deo ostrva, ali severni deo ostrva, grad Rodos i mesta oko grada Rodosa gde boravi više od 90 odsto naših turista, potpuno normalno funkcioniše“, rekao je za RTS direktor Jute Aleksandara Seničić.
Kada je reč o alternativnim aranžmanima za taj deo Seničić kaže da to zavisi od agencije do agencije.
„Ako budemo mogli da ponudimo adekvatan smeštaj na istom ostrvu, dobiće isto ostrvo ili će biti ponuđeno nešto drugo iz ponude turističke agencije u kojoj su aranžmano platili, ali u ovom trenutku naravno nećemo slati u žarište požara nikoga, to pravi problem ne samo putnicima nego i nama koji treba da brinemo o putnicima kad su na destinaciji“, rekao je Seničić.
Putnici uvek mogu da otkažu putovanje ali je pitanje pod kojim uslovima.
„Dok se ne uvede vanredno stanje na teritoriji jednog ostrva, ili države u koju putnik treba da ide, on ne može da odustane bez nekih troškova. U ovom slučaju, ako putnik odustaje, agencija ima pravo da naplati sve takozvane stvarne troškove. Ti stvarni troškovi su, nažalost, jako veliki. To su troškovi prevoza, troškovi smeštaja i svi ostali troškovi koji su uključeni u turistički aranžman. I to je najčešće negde između 85 i 90 odsto cene aranžmana“, objasnio je direktor Jute.
Nastavak letovanja u ugroženim područjima u jeku sezone nije ni malo lako za agenciju zbog manjka kapaciteta.
„Videli ste informacije da je sa jugoistočne strane Rodosa evakuirano preko 20-25 hiljada ljudi, od čega je oko 15.000 turista, pre svega turisti iz zapadne Evrope. Nije moguća naći svima njima smeštaja, nema toliko praznog smeštaja. Mi smo imali mali broj putnika, 13 njih se vratilo, ali 21 putnik je ostao na Rodosu, jer im je obezbeđen alternativni smeštaj na severu Rodosa. Oni su odlučili da nastave svoje letovanje prema planu i programu, dakle u potpuno normalnim okolnostima. Bilo je planirano da možda još neko se vrati, međutim ljudi su na kraju odustali, žele da svoj odmor provedu do kraja, što govori da je situacija potpuno normalna na severu ostrva“, rekao je Seničić.
Oni koji su bili na odmoru svega nekoliko dana pre nego što su se vratili teško će doći do nadoknade jer ako je hotel izgoreo naplata štete neće ići brzo i lako.
„To je jedna vrlo neprijatna situacija i za njih i za nas, to je situacija takozvane više sile. Nalazimo se u situaciji da ljudi koji su se vratili su boravili u hotelima koji su ili oštećeni ili potpuno nestali u ovom požaru. Vrlo je neprijatno i nama da vlasnicima tih objekata tražimo novac sada kada im je hotel ili imovina potpuno izgorela. Ali naravno, bićemo u kontaktu sa njima, videti da li postoji mogućnost da se preko osiguranja naplate neiskorišćene usluge putnika. Mislim da su relativno male šanse“, rekao je direktor Jute.
Seničić kaže da osiguravajuće kompanije ne pokrivaju ove vrste rizika, ni putnicima, ni turističkim agencijama, i jučerašnji povratak putnika bio je na trošak turističke agencije.
Putnici koji se nalaze na letovanju u ugroženim područjima ili planiraju put pre svega treba da prate uputstva službe koja se bavi evakuacijom jer ne može agencija da evakuiše.
„Za to treba da se pobrine država domaćin koja treba da obezbedi ili nekakav nužni smeštaj ili kolektivni smeštaj do trenutka dok agencija ne pronađe način da ili nađe alternativni hotel ili izvrši povratak putnika. Moram da kažem da samo zakonom nije predviđena obaveza za turističke agencije ni da urade premeštaj u tim situacijama, niti da organizuju povratak putnika nazad. Dakle, ukoliko dođe do životne opasnosti, onda te stvari preuzima država koja svoje građane treba da izvuče iz tako neprijatnih situacija. Nažalost, agencije u najvećem broju slučajeva nemaju finansijske mogućnosti da na taj način reaguju. A kako sam rekao, nemaju ni osiguravača koji to žele da pokriju“, rekao je za RTS Aleksandara Seničić.
RTS