UŽICE-Rođendanski koncert benda Pero Deformero u Gradskom kulturnom centru Užice u subotu, 19. januara, protekao je nezapaženo, barem što se tiče društvenih mreža, budući da je veliki deo korisnika navikao da sa svakog koncerta odmah „osvanu“ fotografije sa događaja, koje tako postaju i jedna vrsta javnog izveštaja, ali i deo promotivnih aktivnosti i institucije i benda, odnosno izvođača, ali i atmosfere u gradu.
Deo te nazapaženosti sigurno nije bila reakcija javnosti , izvođača, ljubitelja, poklonika i poštovalaca rock scene koji prate fesjbuk grupu Užička rock scena, a takvih je mnogo, i iz svih krajeva bivše Jugoslavije, budući da se podigla bura nakon objave da je na dan koncerta obelodanjena odluka da je fotografima, slobodnim umetnicima, ubuduće zabranjeno fotografisanje u toj instituciji kulture. Implikacije ove iznenadne, odnosno, javnosti neprosleđene odluke, pogodile su na licu mesta, pre početka koncerta , fotografa Atilu Saba, kome je na ulazu saopšteno da više niko, osim fotografa koji je angažovan od strane ove gradske institucije kulture, ne može da fotografiše koncerte. Svoje iskustvo od te večeri, na insistiranje članova fb grupe Užička rock scena, podelio je na istoj, iznevši detalje događaja te večeri koji je, u najkraćem, okarakterisan kao neprimeren skandal, neprimeren upravo jer se radi o gradskoj instituciji kulture, a ne o objektu od znača za nacionalnu bezbednost ili drugom koji, po uredbi Vlade o zabrani fotografisanja, imaju pravo da isto urade.
Atila Sabo koji je, kako je rekao: godinama unazda, uz krajnje korektnu saradnju sa Gradskim kulturnim centrom, fotografisao rock događaje, i ustupao, bez nadoknade fotografije i bendovima i instituciji, i medijima, nije bio sprečen da uđe na koncert, ali uz uslov, kako su mu na ulazu rekli da „može ući, ali mora ostaviti fotoaparat“. Tom prilikom i rečeno mu je da fotografisanje, ubuduće, može raditi samo oficijelni fotograf koji je angažovan od strane institucije, i da je to svim ostalim fotografima zabranjeno.
Podrška koju je Atila Sabo dobio prilikom iznošenja svog iskustva sa Gkc na fb strani Užička rock scena stigla je sa svih strana: od bendova koji uglavnom nemaju novca da plaćaju fotografe i fotografisanje i kojima je ovo bio jedina prilika da imaju profesionalno urađenu fotografiju, kao i zabeležen time line karijere, publike, ali i pravnika koji su izneli nezakonitost ovakvog ponašanja, kao i nelegitimnost ovakve odluke institucije kulture kao pravnog akta,
U vezi ovog događaja potražili smo pojašnjenje od direktorke GKC, Jelene Vasović koja je rekla da „ni jednom odlukom nije zabranjeno fotografisanje događaja u Gradskom kulturnom centru“ a o konkretnom slučaju rekla je da „Atila Sabo, s kojim su do sada imali sjajnu saradnju, nije imao to veče popunjen formular za akreditaciju koja je obavezna za medijske kuće, novinare, fotografe i fotoreportere“. Akreditacija se, kako je istakla „nalazi na sajtu Gkc i predstavlja obavezu “ . Ono što je Sabo doživeo na ulazu u Gkc, pred početak koncerta, okarakterisano je kao „nesporazum“ . Direktorka je u svoje lično ime, i u ime institucije, Atili uputila javno izvinjenje, „ukoliko se u ovom slučaju na bilo koji način osetio diskriminisanim“.
Napominjemo da su akreditacije u nekom ranijem periodu, zaista deljene svim novinarima, fotografima i snimateljima, pred svaki događaj, i kojima su bili vidljivo označeni unutar publike, a obrasci su se dobijali pred početak događaja, i popunjeni , zajedno sa akreditacijom , vraćali nakon završetka. Ova praksa nije bila uobičajena tokom poslednjih godina, i na nju se zaboravilo od strane korisnika, te je neno iznenadno ponovno uvođenje zateklo Saba nepripremljenog. Takođe, akreditacija, kao i obrazac, dobijali su se od strane osoblja Gkc, a nigde, do sada, nije javno istaknuto obaveštenje da je obaveza svih koji dolaze pomenutim poslom da isti skine sa sajta i donese popunjenu pred početak događaja.
Na pitanje da li je, pod kojim uslovima i po kojoj ceni angažovan oficijeni fotograf institucije, direktorka je rekla da je „angažman dogovoren samo za mesec januar, budući da nisu bili sigurni da će neko od fotografa dolaziti na događaje, pa tako obezbediti potrebne fotografije za arhivu“ i da je se će taj posao „profesionalni fotograf uraditi bez novčane nadoknade“.
Izvor: Pasaz.rs