Prateći program: Knjiga “Tragedija inicijacije ili nepostojani princ” (video)

UŽICE-Knjiga Ivana Medenice, profesora Fakulteta dramskih umetnosti  u Beogradu i umetničkog direktora Bitefa pokazuje da je ovaj autor aktivan i u naučno-istraživačkom radu u oblasti studija pozorišta i izvođenja. Knjiga “Tragedija inicijacije ili nepostojani princ” plod je višegodišnjeg rada, a podsticaj da je konačno oblikuje stigao je od Nebojše Bradića, urednika  edicije Ars Scena i Zorana Hamovića, glavnog urednika IP Klio, u čijem izdanju je knjiga objavljena 2016.

 

Delo Ivana Medenice izdvaja temu egzistencijale “zaglavljenosti” mladog muškog junaka u tranziciji između mladosti i zrelosti, što dovodi do, po njega, fatalnog raspleta. Otuda u naslovu izraz inicijacija koji se odnosi na običaje, pravila i norme kojim se služe tradicionalna društva  da iz perioda detinjstva dečake uvedu u novu ulogu muškarca. Medenica analizira junake koji se upravo nalaze u tom životnom dobu: Molijerov Mizantrop, Euripidov Hipolit, Šekspirov Hamlet, Šilerov Don Karlos, De Miseov Lorencaćo. Autor ističe da je zajedničko, i tragičko jezgro njihovih položaja u tome što ulazak u svet odraslih podrazumeva odricanje od nekog oblika iskonske nevinosti: društvo od njih traži da ubiju, lažu, da se svete.

 

„Imam veliku ličnu empatiju prema toj situaciji u kojoj se nalazi svaki mlad čovek da, ili prihvati zahteve društva koji su neki neki vid odstupanja od izvorne čednosti, ili da sebe na neki način odstrani iz sveta i društva, bilo samoubistvom, bilo vidom ostrakizma, odnosno neke samoizolacije. Koliko god mislili da mi taj izbor nemamo, stareći, sazrevajući manje ili više određene kompromise u životu prihvatamo, lično imam puno poštovanja prema onima koji su rekli ne i koji u neke životne utakmice nisu ušli pristajući da budu gubitnici. Ima tih ljudi, malobrojni su, koji se odriču sveta zarad toga što tu neku svoju čistotu hoće da sačuvaju. Ako govorimo o savremenom vremenu, to nije samo pitanje mladog čoveka, već je pitanje dokle će svako od nas prihvatati određene kompromise koje nam postavlja jedno nepravedno društvo i svet kojim smo okruženi. Ti periodi prosperiteta, emancipacije društva kroz istoriju su zapravo bili kratkotrajni u odnosu na periode krize, dekadencije, sunovrata, a mi sada živimo u jednoj od najvećih kriza savremene, moderne civilizacije koju znamo, tako da ja lično, ponavljam, imam saosećanje sa onima koji kažu ne, ovo nije moja igra, prihvatam punu cenu da u ovome ne učestvujem“, kaže Ivan Medenica.

 

-Da li su ti čvrsti moralni kodovi ono univerzalno zbog čega su sve te drame koje su obrađene u Vašoj knjizi i danas ideali kojima težimo?

 

“ Svi ovi junaci imaju ideale, svi oni hoće da svoju čistotu, shvaćenu na razne načine sačuvaju, ali ima tu i njihove odgovornosti, jer želja da se sačuva čistota je na granici gordosti, a znamo da je gordost greh. O tome ima drama, koja nije obrađena u ovoj knjizi “Smrt u kategrali” T.S. Eliota, u kojoj je glavni junak zapravo grešan što je gord na svoju čistotu i motralnu uzvišenost. Tako da, biti gord na to što si superioran, što neke izbore nisi hteo da napraviš i to je sklizak teren“, kaže Ivan Medenica.

 

Osim pozorišnih stvaralaca, knjiga “Tragedija inicijacije ili nepostojani princ” u smislu univerzalnih vrednosti kojima se bavi namenjena je i široj akademskoj publici.

Knjiga  Ivana Medenice “Tragedija inicijacije ili nepostojani princ” predstavljena je u petak, 17. novembra, dok će knjiga Tatjane Dadić- Dinulović „Scenski dizajn kao umetnost“  biti predstavljena u subotu 18. novembra u 16h na Maloj sceni NP Užice. Osim autorke o scenskim elementima, njihovoj upotrebi u rediteljskom postupku i značaju za dramski tekst i doživljaj predstave, govoriće: Nebojša Romčević, Nebojša Bradić, Bojan Munjin.

You may also like...