Kustendorf: Zlatno jaje palestinsko-libanskom filmu

MOKRA GORA – Zlatno jaje za najbolji film 11. Međunarodnog filmskog i muzičkog festivala „Kustendorf“ pripalo je Rakanu Majasiju za film „Bombona“, snimljenom u koprodukciji Palestine i Libana.

Srebrno jaje otišlo je u ruke Sameha Alaa za ostvarenje „Petnaest“ (Egipat), dok je Bronzano jaje dodeljeno Nikoli Vučiniću za film „Lumpen“ (Crna Gora).

Odluku je doneo žiri u sastavu: rok kritičar i publicista Petar Peca Popović i profesori Vlastimir Sudar i Serž Regur.

Specijalno priznanje pripalo je Umbertu Valjehu iz Dominikanske Republike za film „Šanel“ i Ruslanu Bratovu za ostvarenje „Vrteška“ (Rusija).

Nagrada „Vilko Filač“, odlukom direktora fotografije Ištvana Borbaša, dodeljena je Pjotru Polusu za film „Stvarno je ekstra“ u režiji Katažine Važehe (Poljska).

Za nagrade festivala takmičio se 21 film studenata i mladih autora iz Holandije, Jordana, Kine, Libana, Rusije, Srbije, Crne Gore, Poljske, Egipta, Izraela, Francuske, SAD, Hrvatske, Meksika i sa Filipina.

Nagrada za buduće filmove „Drvo života“ uručena je proslavljenom italijanskom režiseru Paolu Sorentinu i srpskom glumcu Aleksandru Berčeku.

Gosti festivala bili su i švedski reditelj, prošlogodišnji dobitnik Zlatne palme u Kanu Ruben Etslund, kao i reditelji Paolo Viljaluna (Filipini), Stefan Komanadrev (Bugarska), Ćijan Von (Kina), Mikael Roskam (Belgija) koji su predstavili svoje filmove na radionicama.

Na sceni „Proklete avlije“ svirali su američki gitarista Geri Lukas, japanski bend „Japalkan“, Vlatko Stefanovski tri, francuski bend „Barbo“, „Bajaga i Instruktori“, a Emir Kusturica i „No Smoking orchestra“ su predstavili nove pesme.

Berček je bio iznenađen stojećim ovacijama, a ceremonija zatvaranja „Kustendorfa“ počela je kratkim omažom koji je podsetio okupljene na najvažnije uloge jednog od najznačajnijih jugoslovenskih i srpskih glumaca.

Kusturica je rekao da je Berčeka upoznao kada je on „pokazivao ozbiljne simptome biznismena, u vreme kada je bio najslavniji, u vreme takozvanog češkog talasa, kada su bioskopske dvorane u Beogradu imale 300-400 hiljada gledalaca“.

„On je upravo tada kupio prvi kombi i jedne večeri u Klubu književnika smo se sreli i dugo pričali. Najviše mi se svidelo to što ono što najbolje zna u svom životu, o tome uopšte nije pričao. Najviše je pričao od čega je sastavljen motor i kako zna da napravi generalku, donekle, ali ne do kraja“, ispričao je Kusturica.

On je dodao da kasnije, kada je sreo Marlona Branda, desila se ista stvar, pričao je o tome kako je bio politički proterivan, a nijednom rečju nije spomenuo ono što je najbolje radio.

„Izgleda da se teško može govoriti o glumi i da ona funkcioniše u trenutku kada neko zaželi da izrazi i kroz kameru proturi čitav paket osećanja, do te mere je ta igra zapravo igra staklenih perli“, istakao je Kusturica.

Berček je u šali rekao da je duboko uvređen Kusturičin rečima, jer je i tada, a i danas zna da napravi generalku.

„Danas živim u Maloj Remeti na Fruškoj gori i pravim razne stvari od drveta. Važno mi je da ostanem u kondiciji sa rukama i veštinama koje su važne za glumca“, rekao je on.

„Na ovo što je rekao moj veliki prijatelj, reditelj i graditelj nemam šta da dodam niti šta da oduzmem. Stojim iza svake njegove reči“, istakao je priznati glumac.

Pošto je dobio nagradu za buduće filmove, Berček je poručio reditelju Kusturici, „pamet u glavu“.

Berčeku i italijanskom reditelju Paolo Sorentinu je bila posvećena „Retrospektiva velikana“ ovogodišnjeg „Kustendorfa“.

U okviru pomenutog programa prikazani su neki od najznačajnijih filmova iz njihove karijere, a Sorentinu je „Drvo života“ uručeno na otvaranju festivala.

„Kustendorf“, koji je trajao od 16. januara, zatvoren je sinoć, dodelom nagrada za najbolje filmove takmičarskog programa.

Berček: Ne bih mladima poželeo svoju karijeru

Berčeka su jutros dočekali predstavnici festivala „Kustendorf“ i novinarske ekipe i, u skladu sa tradicijom festivala, poslužen je pogačom, solju i rakijom.

„A šta oni koji ne piju?“, pitao je Berček vidno raspoložen, na šta su novinari rekli, glumite.

Kusturica je ranije, najavljujući da će „Retrospektiva velikana“ biti posvećena slavnom italijanskom reditelju Paolu Sorentinu i Berčeku, rekao da je on „jedan od retkih glumaca koji nisu snimili loš film“.

„Pročitao sam da je to rekao i slažem se“, rekao je Berček uz osmeh.

Na pitanje šta će savetovati mlade koji bi želeli da imaju karijeru kao on, Berček je rekao: „Ne bih im to poželeo“.

„Neka svako svoje vuče. Ja sam svoje isterao“, dodao je priznati glumac.

Berčekov Miško iz „Ko to tamo peva“, Ljupče iz „Specijalnog vaspitanja“, alkoholom anestezirani profesor književnosti Đoka Viski iz „Majstori, mjastori“, u glavu udareni student medicine Slobodan Milošević u „Dečko koji obećava“, korumpirani filmadžija Mali u „Miris poljskog cveća“, Uške iz „Jagode u grlu“, zaljubljeni malograđanin Saša u filmu „Kvar“… svi su deo slike temeljne društvene krize i potrebe za promenom.

„Slobodan je dovoljno. I zdrav. Ostalo ćemo lako“, kaže Berček o tome šta je uvek bilo važno za njegov život i rad.

Na pitanje zbog čega ga dugo nema na filmu, od „Krugova“ Srdana Golubovića iz 2013. godine, rekao je da nema dobrih filmova.

„Nema vas, pa zato nema dobrih filmova“, bilo je zapažanje novinara na njegov odgovor.

„To sam i rekao. Niste razumeli“, dodao je slavni glumac.

Pod kišobranima koji su ga sakrili od vejavice, najjače od početka festivala, Berček je rekao da nije pripremio govor za večeras kada će mu biti uručena nagrada za buduće filmove.

„Videću sa gospodinom profesorom (Kusturica) šta će da mi kaže. Možda će nešto da promeni. Hvala vam puno. Nisam spreman, nisu mi rekli da ćete biti ovde. Inače bih se spremio, pročitao bih nešto“, rekao je Berček.

U katalogu festivala „Kustendorf“ nalazi se poglavlje naslovljeno „Aleksandar Berček: Glumac kao znamenje epohe“ i ističe se da filmske role Berčeka treba pokazati svakome ko sumnja u umetnost i njen značaj za društvo.

Pišući o Berčeku, Ranko Munitić je na jednom mestu oprezno zaključio: „Glumac, ponekad, može dostići delo i značaj vodećih stvaralaca epohe“.

Tanjug

 

You may also like...